Editors Picks

Κυριακή 23 Αυγούστου 2009

10 συστατικά που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας την ώρα του web design.

Πως σκέφτονται οι επισκέπτες;Οι επισκέπτες μιας ιστοσελίδας δεν διαφέρουν πολύ από τους επισκέπτες ενός καταστήματος. Οι επισκέπτες μπαίνουν στην σελίδα και κάνουν κλικ στο 1ο link που θα τραβήξει το ενδιαφέρον τους. Στην πραγματικότητα δεν κοιτάνε όλη την σελίδα αλλά μερικά μικρά τμηματικά κομμάτια.Οι περισσότεροι ψάχνουν κάτι ενδιαφέρον η κάτι που να πατιέται, αν το link που θα βγουν δεν τους καλύπτει πατάνε πίσω και ξαναψάχνουν. Παρακάτω κλέπτετε τι κοιτούν οι χρηστές όταν μπαίνουν σε μια σελίδα (με κόκκινο είναι αυτά που προσέχουν πιο πολύ).



1) Μην κάνετε τους επισκέπτες σας να σκέφτονται.
Συμφωνά με τον 1ο νομό του krug (που εχει γράψει και ένα πολύ καλό βιβλίο παρεμπίπτοντος ) όταν σχεδιάζουμε μια σελίδα πρέπει να βγάλουμε ότι μπορεί να μπερδέψει και να κουράσει τους χρηστές. Οι επισκέπτες αν δουν την σελίδα μας δύσκολη και ακατανόητη θα πατήσουν back και θα πάνε αλλού οπότε εμείς πρέπει να έχουμε καθαρό layout, links που να ξεχωρίζουν και σωστό και λειτουργικό design.

2) Μην παίζετε με την υπομονή των επισκεπτών.
Σίγουρα όλοι θα έχετε επισκεφτεί κάποιο web site οπού ζητάει από την αρχή register και η φόρμα του απαιτεί την εισαγωγή των ιδίων στοιχειών ξανά και ξανά. Η φόρμες στις ιστοσελίδες σας πρέπει να είναι απλές και σύντομες, εχει παρατηρηθεί ότι όσο πιο απλή είναι μια φόρμα τόσο πιο εύκολα ένας τυχαίος χρηστής που έρχεται στο site σας θα κάνει εγγραφή. Παρακάτω μπορείτε να δείτε ένα παράδειγμα μιας απλής και λειτουργικής φόρμας.


3) Τραβήξατε την προσοχή των επισκεπτών.
Το ανθρώπινο μάτι δέχεται ερεθίσματα από κείμενα εικόνες και κινούμενες εικόνες (βίντεο) κάποια από αυτά τραβάνε περισσότερο την προσοχή και κάποια λιγότερο. Σίγουρα πιο "χτυπητό" στο μάτι είναι οι εικόνες οπότε καλό είναι να τις χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να τραβήξουμε την προσοχή του χρηστή αλλά δεν πρέπει να το παρακάνουμε γιατί στο τέλος ο χρηστής θα καταλήξει μπερδεμένος. Παρακάτω βλέπουμε ένα site που εφαρμόζει τελεία αυτόν τον κανόνα, ο επισκέπτης το 1ο πράγμα που βλέπει είναι η λέξη free οπού θα τον κάνει να ψάξει πιο προσεκτικά το site με σκοπό να βρει το δωρεάν προϊόν η υπηρεσία.



4) Βοηθήστε τους επισκέπτες σας να καταλάβουν πως λειτουργεί το site σας.
Πόσες φορές σας εχει τύχει να πάτε σε κάποια ιστοσελίδα και να πατήσετε x επειδή δεν καταλάβατε πως λειτουργεί; Εμένα μου εχει τύχει αρκετές φορές, το ίδιο και οι επισκέπτες σας. Για αυτό πρέπει να τους βοηθήσετε όσο πιο πολύ μπορείτε, χρησιμοποιήστε χρώματα που να κάνουν αντίθεση και να είναι ευκολοδιάβαστα στα κείμενα σας και οπού έχετε links σχεδιάστε όμορφα buttons. Θα διευκολύνει τους επισκέπτες σας και θα κάνει την ζωή τους στο site σας αρκετά πιο εύκολη.

5) Υιοθετήστε έναν σωστό τρόπο γραφής.
Ο κόσμος του διαδίκου διαφέρει αρκετά άλυπο αυτόν της τυπογραφίας και της εκτύπωσης και για αυτόν τον λόγω πρέπει να υιοθετήσετε έναν διαφορετικό τρόπο γραφής από αυτόν που είχατε μέχρι τώρα. Συνοδέψατε το κείμενο σας με όμορφα backgrounds και σωστά τοποθετημένα κείμενα και αφήστε στην άκρη τα πολυχρησιμοποιημένα bold και italic. Δεν λέω ότι δεν πρέπει να τα χρησιμοποιείτε απλά πρέπει να υπάρχει πάντα ένα μέτρο. Επίσης σημαντικό είναι να έχετε ξεκάθαρες εκφράσεις και να αποφύγετε τους marketing ορούς πχ είναι καλύτερο ο επισκέπτης να δει το "Εγγραφείτε τώρα" από το "Αρχίστε τώρα" η το "Ανακαλύψατε τις υπηρεσίες μας". Παρακάτω είναι μια ιστοσελίδα που εφαρμόζει πολύ σωστά αυτόν τον κανόνα, δίνει στους επισκέπτες αυτό ακριβώς που ψάχνουν και δεν τους κουράζει με άσκοπα κείμενα και μεγάλες φράσεις.

6) Κρατήστε την σελίδα σας απλή.
Αυτός θα πρέπει να είναι ο βασικός κανόνας σας όταν σχεδιάζετε μια ιστοσελίδα, πρέπει να είναι απλή και κατανοητή. Οι επισκέπτες σας σπάνια μένουν σε μια ιστοσελίδα που εχει μονό καλό και εντυπωσιακό design. Η σελίδα πρέπει να είναι απλή και αυτός που έρχεται για 1η φορά ότι ηλικίας και αν είναι να βρίσκει άνετα τις πληροφορίες που θέλει.


7) Μην φοβάστε τους άδειους χώρους.
Οι κενοί χώροι όχι μονό θα κάνουν την σελίδα σας γρηγορότερη (αυτό ισχύει μονό σε ορισμένες περιπτώσεις) αλλά θα ξεκουράσουν τα ματιά του επισκέπτη και θα τον καθοδηγήσουν που είναι το περιεχόμενο και που πρέπει να εστιάσει την προσοχή του.

8) Επικοινωνήστε με τους επισκέπτες σας με μια "εικονική γλωσσά".
Με τον ορό εικονική γλωσσά αναφέρομαι στην συνολική εικόνα της ιστοσελίδα σας και το τι λέει για εσάς στον επισκέπτη. Ο Aaron Marcus εχει ορίσει τα 3 συστατικά της επικοινωνιακής γλωσσάς
Οργάνωση
Παρέχετε στον επισκέπτη καθαρή δομή, συνεπεία στην σελίδα σας και ιεραρχικά τοποθετημένα τα στοιχειά (κείμενα, εικονες, πολυμέσα) σας.
Οικονομία
Όπως είπα και παραπάνω κρατήστε την σελίδα σας απλή και αναιρέστε οτιδήποτε περιττό. Η σελίδα σας πρέπει να εχει 4 κυρία χαρακτηριστικά:
Αφαιρετικότητα (Simplicity)
Να έχετε μονό τα απαραίτητα στοιχειά.
Καθαρότητα(Clarity)
Όλα τα στοιχειά της σελίδα σας πρέπει να είναι έτσι σχεδιασμένα ώστε να μην μπερδεύουν.
Distinctiveness(Διακριτικότητα?
Δεν είμαι σίγουρος για τον Ελληνικό ορό )Όλα τα στοιχειά πρέπει να ξεχωρίζουν και ναι είναι διακριτά.
Έμφαση (Emphasis)
Τα πιο σημαντικά στοιχειά πρέπει να τονίζονται και να ξεχωρίζουν από το υπόλοιπο σύνολο.
Επικοινωνία
Κατασκευάστε την σελίδα σας έχοντας υποψιών το κοινό που απευθύνεστε και για κανέναν λόγω μην χρησιμοποιείτε πάνω από 3-4 διαφορετικούς τύπους γραφής.

9) Κάντε συμβιβασμούς με το προηγούμενο design σας αλλά και τους χρηστές σας.
Όταν φτάνει η ώρα να επανασχεδιάσετε την ιστοσελίδα σας καλό θα ήταν να κάνετε λίγες αλλαγές την φορά αν αυτό είναι δυνατό. Έτσι διευκολύνετε τους χρηστές σας να προσαρμοστούν στην νέα σελίδα σας. Επίσης σημαντικό ίνα να έχετε υποψιών σας τις ανάγκες και τις προτάσεις των επισκεπτών της ιστοσελίδας σας. Ακουστέ τις απόψεις τους και εφαρμοστέ την γνώμη σας σε περιπτώσεις που νομίζετε ότι η ιδέα σας είναι καλύτερη από την δικιά τους.

10) Test, test, test!
Πριν δημοσιεύσετε κάτι δοκιμάστε το σε όλα τα πιθανά προβλήματα που μπορεί να προκύψουν. Επίσης μην αμελείτε τα website σας, είναι πολύ σημαντικό να δοκιμάζετε αν λειτουργούν σωστά και τι αλλαγές θα πρέπει να κάνετε για να βελτιωθεί η εικόνα τους.